23 kwietnia –Światowym Dniem Książki i Praw Autorskich

Źródło foto; PINTEREST 

Wczoraj był Światowy Dzień Ziemi, dziś natomiast kolejne ważne święto. Światowy Dzień Książki i praw autorskich. Rzadko zdarza mi się publikować posty dzień po dniu, a tu proszę taka sytuacja. Kto by pomyślał, że akurat tak się złoży😊  Znowu postanowiłam podzielić się tym z Wami😍

Przyznam Wam się szczerze, że bardzo lubię czytać książki, a jak jest u Was z czytaniem?

STAN CZYTELNICTWA W POLSCE

"Docierając do źródeł odnośnie stanu czytelnictwa dowiadujemy się, że w 2020 roku na zadawane Polakom od blisko trzech dekad pytanie o czytanie w całości lub fragmencie co najmniej jednej książki w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie twierdząco odpowiedziało 42% respondentów"
Statystyki zatem cieszą. Chciałoby się powiedzieć, żeby z roku na rok statystyki rosły. Czytanie to nie tylko przyjemne spędzenie wolnego czasu. Czytając dbamy także o umysł i ciało, mądrze walcząc z nudą. Czytanie absorbuje jednocześnie wiele obszarów naszego mózgu, odpowiedzialnych za widzenie, język, którym się posługujemy czy asocjacje pojęciowe(proces skojarzeniowy).

KORZYŚCI PŁYNĄCE Z CZYTANIA
  • POPRAWIA KONCENTRACJE
  • USPOKAJA
  • OBNIŻA POZIOM STRESU
  • POPRAWIA NASZ SEN (WYSTRCZY KILKANAŚCIE MINUT Z KSIĄŻKĄ TUŻ PRZED ZAŚNIĘCIEM)
  • POGŁĘBIA NASZĄ WIEDZĘ 
  • POSZERZA NASZE HORYZONTY
  • WZBOGACA NASZE SŁOWNICTWO
  • POPRAWIA NASZĄ PAMIĘĆ
  • ROZWIJA EMPATIĘ
  • ROZWIJA WYOBRAŹNIĘ
Można więc śmiało stwierdzić, że obcując z książką wiele zyskujemy😉 Zapamiętujemy mnóstwo nowych i ciekawych informacji. Nasza elokwencja wzrasta, a łatwość wypowiadania się podnosi poczucie naszej wartości. Wszystko to buduje naszą pewność siebie. No i co ważne nasza wyobraźnia i kreatywność wciąż mogą rozkwitać

Źródło foto; PINTEREST 

CZYM SĄ PRAWA AUTORSKIE

Cytując za definicją słownikową to 
"ogół praw przysługujących twórcy utworu, w tym prawo twórcy do decydowania o sposobie korzystania z utworu i czerpania z niego korzyści."
PO RAZ KTÓRY I W JAKIM CELU ZAINICJOWANY ZOSTAŁ ŚWIATOWY DZIEŃ KSIĄŻKI I PRAW AUTORSKICH?

Dziś to już 28 odsłona tego święta. Obchodzą je autorzy, ilustratorzy, wydawcy książek, bibliotek i księgarń. Przede wszystkim jednak to święto czytelnictwa. Zainicjowane zostało w 1995 roku przez UNESCO w celu promocji czytelnictwa, edytorstwa i ochrony własności intelektualnej za pomocą praw autorskich, ale jego geneza sięga 1930 roku

UMIEĆ I ROZUMIEĆ, CZYLI MAMY PRAWO WIEDZIEĆ

Czytanie, rozumienie i analiza tekstu to umiejętności, z którymi się nie rodzimy, musimy je wykształcić, i trenować tak jak trenujemy swoje mięśnie czy mózg. Czytanie jest czynnością, która utrzymuje w formie nasze procesy poznawcze, możliwości analityczne i krytyczne myślenie, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Musimy zatem umieć zrozumieć i ocenić wszelakie teksty umowy cywilno-prawne, regulaminy użytkowników, umowy bankowe i wiele innych skomplikowanych tekstów. Niestety jak to zwykle bywa owe treści sformułowane są w sposób niezrozumiały. Słownictwo tam zawarte jest hermetyczne, a zawiłości słów zdecydowanie można się zgubić. Dlatego mamy prawo wiedzieć...

ZAPYTACIE ZATEM DLACZEGO WARTO CZYTAĆ

Bo dzięki książkom poznajemy świat, interesujące historie, ciekawych bohaterów, nowe miejsca i kultury. W świecie literatury po prostu wszystko jest możliwe. Cytując za Kornelem Makuszyńskim;
„Człowiek więdnie bez dobrej książki, jak więdnie kwiat bez słońca”



Komentarze

  1. Na pewno kiedyś czytałem więcej, teraz zdarza mi się to od czasu do czasu. Pewnie w dużej mierze winne jest moje lenistwo, bywa że zwyczajnie mi się nie chce. Kiedy jednak trafi w moje ręce jakieś ciekawe dzieło, to jestem je w stanie przeczytać nawet w dwa dni, jeśli mnie wciągnie. W ostatnim czasie najchętniej sięgam po utwory biograficzne, bo życie ludzi często bywa znacznie ciekawsze niż fikcja literacka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Często obiecujemy sobie, nadrobić zaległości w różnych dziedzinach, a życie i tak poniekąd za nas decyduje. Dobrze to znam bo sama mam kilka zaległości książkowych. Liczę, że może w szpitalu po operacji uda mi się co nieco nadrobić😉Jak będzie, zobaczymy. Na razie cały czas, cierpliwie czekam na informację o wstawieniu się na oddział...

      Usuń
  2. Można nie czytać, ale życie jest ciekawsze kiedy się leci na smoku :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka to odskocznia od codzienności i to całkiem przyjemna... 😉Szkoda tylko, że tej odskoczni nie można mieć na dłużej...

      Usuń
  3. Za czasów szkoły i studiów uwielbiałam przesiadywać w bibliotekach z nosem w mądrych książkach..Teraz kiedy mam rodzinę i małe dziecko przeskoczyłam na ebooki i audiobooki. W każdym razie zdecydowanie za mało mam chwili spokoju, żeby pogrążyć się w lekturze.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty